1
lekcja
podstawowy
45 min
Co było pierwsze – fakt czy opinia?
Jako użytkownicy internetu głównie odbieramy informacje, czasem poszukujemy konkretnych wiadomości. Zdarza się też, że stajemy się twórcami treści. Kiedy relacjonujesz wydarzenie, na podawaną przez ciebie informację może wpływać wiele czynników. Sprawdź czy jesteś w stanie posługiwać się faktami w taki sposób, by robić to odpowiedzialnie i skutecznie?
25.00 zł
dowiesz się, jak publikować treści w sposób odpowiedzialny i jak właściwie posługiwać się informacją;
poznasz techniki prowadzenia dyskusji na podstawie faktów i logicznego myślenia;
rozwiniesz umiejętność posługiwania się faktami i nauczysz się, jak unikać błędów myślenia potocznego;
poznasz dobre rady ekspertów Stowarzyszenia Demagog.
45 minut
Podczas lekcji przeprowadzonej na podstawie scenariusza z publikacji „Ćwiczenia w odróżnianiu faktów od opinii” uczniowie postarają się zmierzyć z pytaniem: „Czy posługuję się faktami w odpowiedzialny sposób?”. Odróżnianie faktów od opinii to wyzwanie, szczególnie jeśli informacje pojawiają się dosłownie wszędzie i każdy walczy o naszą uwagę. Łatwo się zgubić i stać się biernym użytkownikiem, który nie jest w stanie odnaleźć wartościowych informacji i postawić na fakty. Przykłady bardzo różnych informacji wybrane przez ekspertów Stowarzyszenia Demagog pozwolą przygotować się na to, co może czekać na ciebie, jako na odbiorcę treści, na różnych portalach społecznościowych. Gdy znasz już poszczególne mechanizmy powstawania i rozpowszechniania fałszywych treści, jesteś lepiej przygotowany do rozpoznawania manipulacji, którą możesz napotkać w mediach społecznościowych. Dzięki zdobytej wiedzy będziesz w stanie krytycznie oceniać wiarygodność informacji, unikać pułapek (fake newsów) oraz podejmować świadome decyzje oparte na faktach, a nie na nagłówkach, często wprowadzających w błąd.
„Ćwiczenia w odróżnianiu faktów od opinii” to kompleksowy scenariusz lekcji, w trakcie której:
- poznajecie rodzaje fałszywych informacji na konkretnych przykładach i budujecie odporność na nieprawdziwe przekazy;
- ćwiczycie rozmowy, które możecie przeprowadzić z osobami, które uwierzyły w fake newsa;
- dostajecie garść dobrych rad od ekspertów Stowarzyszenia Demagog.
Dlaczego warto?
Nasze wieloletnie doświadczenie w pracy z młodzieżą pozwoliło nam opracować materiały, które są interesujące, zrozumiałe i skutecznie wyjaśniają złożone tematy, na które możemy natknąć się w mediach. Dążymy do tego, aby młodzi ludzie mogli łatwo przyswajać wiedzę i lepiej zrozumieć, jak radzić sobie z zagrożeniami informacyjnymi w codziennym życiu.
Nasze scenariusze lekcji są praktycznym narzędziem, które umożliwia nauczycielom wprowadzenie tematów związanych z edukacją medialną do swoich zajęć. Dzięki tym materiałom uczniowie zdobędą niezbędną wiedzę, dzięki której rozpoznają potencjalne zagrożenia w internecie.
Dla kogo?
Materiały stworzono z myślą o uczniach szkół podstawowych (klasy 7-8) oraz ponadpodstawowych. Scenariusze są przeznaczone dla nauczycieli i edukatorów, którzy pragną wspierać swoich uczniów w zdobywaniu umiejętności potrzebnych do bezpiecznego i świadomego poruszania się w świecie pełnym informacji. Dzięki tym materiałom uczniowie będą lepiej przygotowani do krytycznej oceny treści medialnych i do podejmowania decyzji opartych na faktach, a nie na emocjach czy opiniach.
Co było pierwsze – fakt czy opinia?
Jako użytkownicy internetu głównie odbieramy informacje, czasem poszukujemy konkretnych wiadomości. Zdarza się też, że stajemy się twórcami treści. Kiedy relacjonujesz wydarzenie, na podawaną przez ciebie informację może wpływać wiele czynników. Sprawdź czy jesteś w stanie posługiwać się faktami w taki sposób, by robić to odpowiedzialnie i skutecznie?
25.00 zł
Jak unikać kalorycznych, niezdrowych źródeł i skutecznie szukać informacji
Dzisiaj podobno nie ma nic prostszego niż wyszukiwanie informacji. Wpisujesz hasła w wyszukiwarkę i dostajesz tysiące wyników. W bezkresnym gąszczu prawdziwych i fałszywych informacji znalezienie tego, czego naprawdę szukasz, jest prawdziwym wyzwaniem. Czy są na to proste sposoby? Pobierz nasz materiał i poznaj triki ułatwiające przeszukiwanie dużych ilości treści.
Jak wygląda praca w redakcji? Weryfikowanie w praktyce
Jeśli zastanawiasz się, czym zajmują się fact-checkerzy oraz jak działają organizacje, które weryfikują informacje, to mamy dla ciebie dobrą wiadomość. Zestaw ćwiczeń, który przygotowaliśmy, będzie dla ciebie i dla twoich podopiecznych namiastką działań, które podejmujemy w redakcji. Razem z uczniami podejmij wyzwanie i zweryfikuj zdjęcie, wiadomość mailową i radiową.
Czy warto czytać w poziomie? Narzędzia weryfikacji dla uczniów
Szukasz zestawu edukacyjnego, który w kilku krokach podpowie, jak rozpoznawać fake newsy, analizować wiarygodność stron internetowych i korzystać z bezpłatnych narzędzi, które są wartościowe w pracy fact-checkera? Skorzystaj z naszych materiałów – w tej publikacji przeplatamy wiedzę teoretyczną z praktycznym przykładami oraz prezentujemy narzędzia, które warto znać.
Co było pierwsze – fakt czy opinia?
Jako użytkownicy internetu głównie odbieramy informacje, czasem poszukujemy konkretnych wiadomości. Zdarza się też, że stajemy się twórcami treści. Kiedy relacjonujesz wydarzenie, na podawaną przez ciebie informację może wpływać wiele czynników. Sprawdź czy jesteś w stanie posługiwać się faktami w taki sposób, by robić to odpowiedzialnie i skutecznie?
Czas na zrównoważoną dietę medialną
Dieta najczęściej kojarzy nam się ze zdrowym odżywianiem. Jednak czy wiesz, czym jest dieta medialna? Sięgając codziennie do różnych źródeł informacji, warto zwracać uwagę na ich rodzaj, jakość oraz częstotliwość, z jaką zaglądamy do konkretnych miejsc. Pobierz nasze materiały i dowiedz się więcej na ten temat.
Webinar Jak rozpoznać oszustwo w internecie?
W internecie łatwo natrafić na oszustów, chcących wyciągnąć nasze loginy i hasła nie tylko do profilów na Facebooku czy portalu X, ale również do naszych kont bankowych. Jak zdemaskować scam? Tego dowiesz się podczas naszego webinaru.
Kurs Jak rozmawiać o fake newsach z osobami, które w nie wierzą?
Dowiesz się, jak reagować na fałszywe treści w sieci i jak ograniczać dezinformację. Poznasz skuteczne metody prowadzenia rozmów z Anią, Jaśkiem i ciocią Franią na temat fałszywych informacji.
Kurs Fałszywe informacje. Jak sobie z nimi radzić?
Czym jest fake news? Kto jest ich twórcą? Dlaczego tak szybko się rozprzestrzeniają? Dowiedz się na naszym podstawowym kursie, przygotowanym przez analityków stowarzyszenia Demagog.
Dezinformacja bez tajemnic
Dzięki niezbędnej wiedzy zdobędziesz kompetencje, które pomogą Ci uchronić uczniów przed dezinformacją. Otrzymasz szereg inspiracji, dzięki którym wpleciesz w swoją lekcję zagadnienia wiarygodności źródeł i krytycznego myślenia.
Webinar Pomysły na godzinę wychowawczą o dezinformacji
Kurs dla nauczycieli. Dzięki zdobytej wiedzy i propozycjom ćwiczeń podejmiesz temat Wikipedii, SCAMu i fotomontażu na godzinie wychowawczej. Kształtuj krytyczne myślenie swoich uczniów.
Kurs Sposoby weryfikacji informacji w internecie
Naucz się korzystać z narzędzi, które wydobędą fakty na powierzchnię sieci. Poznaj źródła fake newsów oraz podstawowe metody, które pomogą Ci być krytycznym odbiorcą informacji w sieci.