1

lekcja

podstawowy

colourful-clock

45 min

Co było pierwsze – fakt czy opinia?

Jako użytkownicy internetu głównie odbieramy informacje, czasem poszukujemy konkretnych wiadomości. Zdarza się też, że stajemy się twórcami treści. Kiedy relacjonujesz wydarzenie, na podawaną przez ciebie informację może wpływać wiele czynników.  Sprawdź czy jesteś w stanie posługiwać się faktami w taki sposób, by robić to odpowiedzialnie i skutecznie? 

25.00 

Dzięki naszym materiałom:
checkbox

dowiesz się, jak publikować treści w sposób odpowiedzialny i jak właściwie posługiwać się informacją;

checkbox

poznasz techniki prowadzenia dyskusji na podstawie faktów i logicznego myślenia;

checkbox

rozwiniesz umiejętność posługiwania się faktami i nauczysz się, jak unikać błędów myślenia potocznego;

checkbox

poznasz dobre rady ekspertów Stowarzyszenia Demagog.

puzzle-img
Lekcje

 

Podczas lekcji przeprowadzonej na podstawie scenariusza z publikacji „Ćwiczenia w odróżnianiu faktów od opinii” uczniowie postarają się zmierzyć z pytaniem: „Czy posługuję się faktami w odpowiedzialny sposób?”. Odróżnianie faktów od opinii to wyzwanie, szczególnie jeśli informacje pojawiają się dosłownie wszędzie i każdy walczy o naszą uwagę. Łatwo się zgubić i stać się biernym użytkownikiem, który nie jest w stanie odnaleźć wartościowych informacji i postawić na fakty. Przykłady bardzo różnych informacji wybrane przez ekspertów Stowarzyszenia Demagog  pozwolą przygotować się na to, co może czekać na ciebie, jako na odbiorcę treści, na różnych portalach społecznościowych. Gdy znasz już poszczególne mechanizmy powstawania i rozpowszechniania fałszywych treści, jesteś lepiej przygotowany do rozpoznawania manipulacji, którą możesz napotkać w mediach społecznościowych. Dzięki zdobytej wiedzy będziesz w stanie krytycznie oceniać wiarygodność informacji, unikać pułapek (fake newsów) oraz podejmować świadome decyzje oparte na faktach, a nie na nagłówkach, często wprowadzających w błąd.

Ćwiczenia w odróżnianiu faktów od opinii to kompleksowy scenariusz lekcji, w trakcie której:

  1. poznajecie rodzaje fałszywych informacji na konkretnych przykładach i budujecie odporność na nieprawdziwe przekazy; 
  2. ćwiczycie rozmowy, które możecie przeprowadzić z osobami, które uwierzyły w fake newsa; 
  3. dostajecie garść dobrych rad od ekspertów Stowarzyszenia Demagog. 

Dlaczego warto?

Nasze wieloletnie doświadczenie w pracy z młodzieżą pozwoliło nam opracować materiały, które są interesujące, zrozumiałe i skutecznie wyjaśniają złożone tematy, na które możemy natknąć się w mediach. Dążymy do tego, aby młodzi ludzie mogli łatwo przyswajać wiedzę i lepiej zrozumieć, jak radzić sobie z zagrożeniami informacyjnymi w codziennym życiu.

Nasze scenariusze lekcji są praktycznym narzędziem, które umożliwia nauczycielom wprowadzenie tematów związanych z edukacją medialną do swoich zajęć. Dzięki tym materiałom uczniowie zdobędą niezbędną wiedzę, dzięki której rozpoznają  potencjalne zagrożenia w internecie. 

Dla kogo?

Materiały stworzono z myślą o uczniach szkół podstawowych (klasy 7-8) oraz ponadpodstawowych. Scenariusze są  przeznaczone dla nauczycieli i edukatorów, którzy pragną wspierać swoich uczniów w zdobywaniu umiejętności potrzebnych do bezpiecznego i świadomego poruszania się w świecie pełnym informacji. Dzięki tym materiałom uczniowie będą lepiej przygotowani do krytycznej oceny treści medialnych i do podejmowania decyzji opartych na faktach, a nie na emocjach czy opiniach.

Co było pierwsze – fakt czy opinia?

Jako użytkownicy internetu głównie odbieramy informacje, czasem poszukujemy konkretnych wiadomości. Zdarza się też, że stajemy się twórcami treści. Kiedy relacjonujesz wydarzenie, na podawaną przez ciebie informację może wpływać wiele czynników.  Sprawdź czy jesteś w stanie posługiwać się faktami w taki sposób, by robić to odpowiedzialnie i skutecznie? 

25.00 

Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.