4

lekcje

podstawowy

colourful-clock

min

Dezinformacja bez tajemnic

Kurs dla nauczycieli klas IV-VIII szkół podstawowych.

Dzięki niezbędnej wiedzy zdobędziesz kompetencje, które pomogą Ci uchronić uczniów przed dezinformacją. Otrzymasz szereg inspiracji, dzięki którym wpleciesz w swoją lekcję zagadnienia wiarygodności źródeł i krytycznego myślenia.

ZAPISY ZAKOŃCZONE

Produkt chwilowo niedostępny



Uczestnicząc w naszym kursie
speaker
Będziesz potrafił_a wyjaśnić, czym są fake newsy i w jaki sposób wpływają na rzeczywistość
speaker
Otrzymasz uporządkowaną i kompletną wiedzę na temat zjawiska dezinformacji
speaker
Poznasz narzędzia do weryfikacji informacji w internecie
speaker
Dowiesz się, jak skutecznie rozwijać z uczniami umiejętność krytycznego myślenia
notebook-img
Dlaczego warto skorzystać ze szkolenia
checkbox

Otrzymasz wartościowe materiały edukacyjne, gotowe do wykorzystania podczas lekcji

checkbox

Uzyskasz imienny certyfikat potwierdzający udział w kursie

checkbox

Dostaniesz wsparcie i odpowiedzi na swoje wątpliwości od trenera – praktyka i eksperta w obszarze dezinformacji i weryfikowania informacji

checkbox

Będziesz mieć dostęp do bazy przykładów fake newsów pasujących do różnych lekcji

puzzle-img
Lekcje

Co dziś robi uczeń, kiedy poszukuje odpowiedzi na swoje pytania? Szuka odpowiedzi w internecie. Prosi ChatGPT o napisanie wypracowania nt. „Króla Maciusia Pierwszego”. Po ciekawym eksperymencie na lekcji chemii przegląda nagrania na YouTubie z innymi doświadczeniami, a na TikToku szuka ciekawostek o Cesarstwie Rzymskim.

Wirtualna rzeczywistość pomaga uczniom odkryć pasje i rozwijać zainteresowania. Jednak nieograniczony dostęp do informacji pokazał, że konieczne jest uczenie krytycznego odbioru internetowych treści. To kompetencja, która już dziś jest potrzebna uczniom.

Szczególnie gdy natrafiają na dezinformację, czyli na treści celowo wprowadzające w błąd.

– Gdy charyzmatyczny twórca przekonuje, że Cesarstwo Rzymskie walczyło z Wielką Lechią, czyli ze starożytnym imperium Słowian (więcej o tej teorii spiskowej dowiesz się z artykułu Kosmiczna husaria i olbrzymy – pseudohistoria w dezinformacji).

– Gdy TikTokerzy zapewniają o skuteczności cudownej jajecznej diety (zobacz, na co trafiają nastolatkowie na TikToku: Treści promujące zaburzenia odżywiania – co podsuwa TikTok i AI?).

– Gdy między postami znajomych z klasy pojawia się reklama gwarantująca, że tylko jedno kliknięcie dzieli cię od otrzymania nowego laptopa za 9 zł (jest to przykład scamu, czyli oszustwa internetowego: Media Expert oferuje laptopy za dziewięć złotych? Próba oszustwa).

Chcesz wspomóc swoich uczniów w krytycznym odbiorze treści w internecie? Szukasz wartościowych materiałów edukacyjnych o dezinformacji, które przygotowali praktycy? Chcesz zrozumieć mechanizmy wykorzystywane przez twórców fake newsów?  Chcesz mieć pewność, że otrzymasz aktualną wiedzę gotową do zastosowania?

 

Zapisy na kurs tylko do 26 lutego

 

W jednym kursie zebraliśmy potrzebne Ci wiedzę i kompetencje, które pomogą Ci uchronić uczniów (i przy okazji siebie) przed dezinformacją. Otrzymasz szereg inspiracji, gotowych materiałów edukacyjnych, dzięki którym zagadnienie wiarygodności źródeł i krytycznego myślenia bez trudu wpleciesz w swoją lekcję. Dzięki temu Twoi uczniowie będą umieć rozpoznawać fake newsy w internecie.

Nasz trener przeprowadzi Cię przez wszystkie zagadnienia, osobiście odpowie na wątpliwości, pomoże dostosować materiały do potrzeb Twoich uczniów. Kurs przyda Ci się szczególnie na lekcjach przedmiotowych i na godzinach wychowawczych oraz w procedurze awansu zawodowego.

 

Prowadzący
Kurs dezinformacja bez tajemnic
Adam Maternik
specjalista ds. weryfikacji informacji i edukacji medialnej w Stowarzyszeniu Demagog. Ma bogate doświadczenie w prowadzeniu zajęć z zakresu przeciwdziałania dezinformacji oraz fact-checkingu. Przeprowadził dziesiątki warsztatów dla uczniów, nauczycieli, seniorów i dziennikarzy. Opracował kurs edukacyjny „Rozprawmy się z dezinformacją: trzy pomysły na godzinę wychowawczą”. Wiedzę nt. fałszywych informacji zdobywał podczas międzynarodowych szkoleń, m.in.: DFRLab’s Digital Sherlocks (2022), Information and Elections in the Digital Era (2022), Google News Initiative (2021).

 

 

Przebieg kursu

Kurs rozpoczyna się 29 lutego, a zakończy się 29 kwietnia 2024.

1. Każdy moduł kursu składa się z dwóch części. W pierwszej – zaznajomisz się z pigułkami wiedzy, przygotowanymi przez naszego eksperta. Jest to zbiór informacji i ćwiczeń, które pozwolą Ci zdobyć niezbędne umiejętności i szereg inspiracji przydatnych do stworzenia własnych materiałów edukacyjnych.

Czas, który będzie Ci potrzebny do zapoznania się z materiałami to ok. 2,5 godz.

2. Druga część to spotkanie online z prowadzącym kurs, który odpowie na pytania, przyjrzy się przygotowanym materiałom i zarekomenduje najlepsze rozwiązania. Do dyspozycji kursantów i kursantek jest prywatne forum dyskusyjne, na którym można zadać pytanie do prowadzącego, podzielić się swoimi wątpliwościami lub pomysłami.

Czas trwania jednego spotkania to ok. 1,5 godz.

Jeżeli nie zbierze się grupa na powyższy termin kolejna propozycja będzie podana później.

 

Harmonogram kursu

I tydzień Spotkanie wprowadzające online, omówienie planu kursu, zapoznanie się z modułem I dostępnym na platformie.

Moduł I: Fake news, deepfake i sztuczna inteligencja (AI). Fałszywe informacje w internecie

II tydzień Spotkanie z trenerem online, omówienie wykonanych zadań.
III tydzień Zapoznanie się z modułem II dostępnym na platformie.

Moduł II: Prawda nie leży pośrodku. Szukanie faktów w internecie

IV tydzień Spotkanie z trenerem online, omówienie wykonanych zadań.
V tydzień Zapoznanie się z modułem III dostępnym na platformie.

Moduł III: Psychologia w służbie dezinformacji i edukacji. Krytyczny odbiór treści w internecie

VI tydzień Spotkanie z trenerem online, omówienie wykonanych zadań.
VII tydzień Zapoznanie się z modułem IV dostępnym na platformie.

Moduł IV: Jak rozmawiać o teoriach spiskowych? Sposoby reagowania na dezinformację

VIII tydzień Spotkanie z trenerem online, omówienie wykonanych zadań.
IX tydzień Zakończenie kursu, wręczenie certyfikatów.

 

Zrealizuj z nami wytyczne ministerstwa

W ramach kursu przygotowaliśmy materiały, które pozwolą Ci zrealizować pkt 8 „Podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024”: „Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji”.

 

Awansuj zawodowo 

Jeśli jesteś nauczycielką_em mianowaną_ym, przed którą_ym stoi ubieganie się o awans zawodowy, nasz kurs wesprze Cię w realizacji wymagań stawianych przez MEiN:

– doskonalenia warsztatu pracy i stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej,

– umiejętności dzielenia się wiedzą z innymi nauczycielami,

– wykorzystywania w pracy metod aktywizujących ucznia.

Dokładny zakres wymagań, niezbędnych do awansu na stopień nauczyciela dyplomowanego, znajdziesz pod linkiem: §7 ust. 1 rozporządzenia MEiN z 6 września 2022 r.

Podziękowanie

Podczas tworzenia tego kursu swoją wiedzą, doświadczeniem i radą podzielili się z nami:

  • Marcin Hościłowicz z III Liceum Ogólnokształcącego w Suwałkach,
  • Beata Wójcik ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Puławach,
  • Paweł Włoczewski z LX Liceum Ogólnokształcącego w Podkowie Leśnej.

Dziękujemy za wsparcie i pomoc w dostosowaniu wiedzy i umiejętności zawartych w kursie do realnych potrzeb nauczycieli.

 

Faktura: jeśli potrzebujesz fakturę skontaktuj się z nami pod adresem: [email protected].

Dezinformacja bez tajemnic

Dzięki niezbędnej wiedzy zdobędziesz kompetencje, które pomogą Ci uchronić uczniów przed dezinformacją. Otrzymasz szereg inspiracji, dzięki którym wpleciesz w swoją lekcję zagadnienia wiarygodności źródeł i krytycznego myślenia.

ZAPISY ZAKOŃCZONE

Produkt chwilowo niedostępny

Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.