Dlaczego zrobiliśmy badanie?
Temat fałszywych informacji jest jednym z problemów, który w ostatnich latach bardzo często pojawiał się w debacie publicznej. W związku z tym media, organizacje oraz instytucje państwowe i międzynarodowe zaczęły definiować zjawisko fałszywych informacji. Chcąc spojrzeć na naszą lokalną perspektywę stowarzyszenie Demagog przeprowadziło badania. W konsekwencji, których powstał raport „Problem fake news w Polsce” jest jedną z ważniejszych publikacji na temat problemu fałszywych informacji w kraju.
Raport „Krytyczny umysł. Problem fake news w Polsce” składa się z dwóch części. Część pierwsza przedstawia opinie Polek i Polaków na temat fake newsów. Część druga skupia się na osobach w wieku 15-19 lat i ich wiedzy o zjawisku fałszywych informacji oraz na postrzeganiu i rozpoznawaniu fałszywych informacji w mediach tradycyjnych i w internecie.
Fake news w Polsce
Bez wątpienia ogromny wpływ na postrzeganie świata oraz tego co się w nim dzieje mają media. Współcześnie to internet jest medium, w którym spotykają się informacje płynące ze wszystkich stron świata. Z roku na rok powstaje coraz więcej stron noszących znamiona portali informacyjnych, z których czerpiemy wiedzę o otaczającej nas rzeczywistości. Problemem jest jednak fakt, iż spora część wspomnianych stron nie sięga do źródeł pierwotnych, wiarygodnych, a jedynie korzysta ze źródeł już przetworzonych i powielanych. W konsekwencji portale te nie tylko pomijają ważne dla danego wydarzenia fakty, ale również powielają informacje nieprawdziwe. Dochodzi również do sytuacji, gdy celowo tworzy się i rozpowszechnia fake newsy.
Z raportu dowiesz się:
- dla jakiego odsetka osób nieprawdziwe informacje w debacie publicznej stanowią problem;
- co jest najpopularniejszym źródłem informacji w Polsce;
- dla ilu respondentów pojęcie fake news jest niezrozumiałe;
- jak często respondenci, ich zdaniem, spotykają się z fake newsami;
- jakich tematów w ocenie respondentów dotyczą fake newsy;
- kto w opinii respondentów najczęściej rozprzestrzenia fake newsy;
- jakie są w ocenie respondentów motywy tworzenia fake newsów;
- jakie jest główne źródło informacji dla osób w wieku 15-19 lat;
- ilu młodych respondentów zastanawia się nad rzetelnością informacji.
Raport skierowany jest do wszystkich osób zainteresowanych. Jednak szczególnie polecamy go nauczycielom i edukatorom, dziennikarzom, naukowców, działaczy społecznych i studentów.
Ucz krytycznego myślenia
Na naszej platformie znajdziesz więcej materiałów edukacyjnych w zakładce – WIEDZA. Zważywszy na różne potrzeby nauczycieli, edukatorów i uczniów udostępniamy nie tylko scenariusze lekcji ale proponujemy infografiki, grę edukacyjną Fajnie, że wiesz zawsze bazujemy na rzeczywistych przykładach fake newsów i dezinformacji. Kompleksową wiedzę o fałszywych informacjach w sieci oraz przydatnych narzędziach do weryfikacji informacji zawarliśmy w naszych kursach online. Możesz wykorzystać je do pogłębienia własnej wiedzy. Forma kursów świetnie sprawdza się do przeprowadzenia cyklu lekcji o fake newsach. Zapraszamy do zakładki KURSY ONLINE.