Dezinformacja to realne zagrożenie dla użytkowników internetu. W sieci co chwilę można natknąć się na fałszywe informacje. Obudź czujność swoich uczniów. Pokaż im, dlaczego warto rozwijać umiejętności rozpoznawania fake newsów i weryfikowania informacji. Przygotowaliśmy scenariusze lekcji, które rozwiną krytyczne myślenie uczniów, które pomoże im chronić się przed fake newsami.
Materiały są przeznaczone dla uczniów szkół średnich. Jeśli uważasz, że uczniowie ostatnich klas szkoły podstawowej są w stanie rozprawić się z factcheckingowymi wyzwaniami, to zapraszamy do skorzystania z tych materiałów również w pracy z siódmo- i ósmoklasistami. Lekcję można przeprowadzić zarówno na godzinie wychowawczej, jak i podczas zastępstwa.
Jak wygląda praca w redakcji? Weryfikowanie w praktyce
W publikacji „Ćwiczenia z weryfikowania informacji” znajdziecie trzy zestawy scenariuszy. Krok po kroku wprowadzą uczniów w świat fact-checkingu i analizy informacji. Scenariusze są podzielone zgodnie z poziomami trudności. Rekomendujemy rozwiązywanie zadań od pierwszego do trzeciego.
Czekają na was wyzwania związane z:
🖼️ weryfikacją obrazów,
📧 analizą treści e-maili,
🎙️zaawansowaną analizą wypowiedzi i dokumentów.
Poznaj scenariusz „Jak wygląda praca w redakcji? Weryfikowanie w praktyce”
Czy warto czytać w poziomie? Narzędzia weryfikacji dla uczniów
Materiał „Weryfikowanie informacji w świecie fake newsów. Pojęcia i narzędzia” zawiera dwa podrozdziały oraz mały bonus.
Czekają na was następujące scenariusze:
🧠 Kilka słów o fake newsie: solidna dawka wiedzy o tym, czym są fake newsy i dezinformacja oraz jakie są rodzaje fałszywych informacji. Będziecie mogli zastosować zdobytą wiedzę w praktyce na konkretnych przykładach.
👀 Sprawdzanie w poziomie, czyli lateral reading, oraz skrzynka z narzędziami to dwa moduły przybliżające podstawowe metody, z których korzysta fact-checker. Sprawdzicie, w jaki sposób warto czytać strony, aby móc zweryfikować ich wiarygodność. Dowiecie się jakie narzędzia warto mieć pod ręką, aby rozprawić się z fałszywymi informacjami.
Poznaj scenariusz „Czy warto czytać w poziomie? Narzędzia weryfikacji dla uczniów”
Wyruszcie z nami w factcheckingową przygodę. Rozwiązujcie zadania, dyskutujcie, zadawajcie pytania i myślcie krytycznie! 🔍