Nic tak nie pobudzi uwagi uczniów, jak rzekomo „ukrywane” fakty historyczne. Twoi uczniowie mogą spotkać się z Wielką Lechią, Wielką Tartarią albo Ariosłowianami… na TikToku! Idealny fake news na historię, aby omówić problem pseudohistorii.
Fake news na historię
Podpowiadamy w czterech krokach, jak wprowadzić na lekcję historii element edukacji medialnej w ciekawy sposób.
Krok 1. Przeczytaj artykuł Demagog, w którym znajdziesz przykłady i wyjaśnienia kilku pseudonaukowych teorii https://ow.ly/MBk650P2t7g
Krok 2. Podyskutuj z uczniami o tym, dlaczego fałszywe informacje o historii tak dobrze się klikają w internecie. To tezy kontrowersyjne, wyraziste, odnoszące się do tożsamości odbiorców i budzące emocje.
Krok 3. Wyjaśnij, że celem takich narracji jest zasianie odpowiedniego przekazu. Nie chodzi o to, żeby odbiorca nagle uwierzył w husarię na dinozaurach, ale wystarczy, że tezy te wywołają wątpliwość, podbudują ego, zgodzą się z poglądami użytkownika.
Krok 4. Nawiąż do mitów i legend. Nie służą one wyłącznie celom rozrywkowym — potrafią stać się wspólnym mianownikiem tożsamości narodowej, budującym wspólnotę. Mogą być też wykorzystywane do dzielenia, polaryzowania społeczeństwa oraz siania nienawiści.
Dezinformacja karmi się pseudohistorią, dlatego warto, by Twoi uczniowie byli tego świadomi i odporniejsi na fakenews.
Wielka Lechia co to za twór?
Jeśli potrzebujesz więcej informacji o koncepcji Wielkiej Lechii zapraszamy do posłuchania Podcastu Demagoga, w którym analizowany jest fenomen tej pseudohistorii.