Przerabiasz budowę wnętrza Ziemi na geografii? Rozwiń krytyczne myślenie u uczniów i wykorzystaj przykład fake newsa na lekcji geografii.
Teorie spiskowe na temat Ziemi co jakiś czas zdobywają popularność w mediach społecznościowych. Na łamach Demagoga analizowaliśmy nieprawdziwe doniesienia np. o kształcie naszej planety, która rzekomo jest płaska (1, 2, 3), oraz o zachowaniu ciał niebieskich, ponoć niebezpiecznie zbliżających się do powierzchni Błękitnej Planety.
Mityczna Agartha
Inną teorię o Ziemi opisuje w swoim tekście portal Zjawiska Niewyjaśnione. Zgodnie z wpisem i z nagraniem na ich kanale na YouTubie Ziemia ma być w środku pusta, a przestrzeń tę zapełnia kraina Agartha, którą ponoć miał odkryć polski podróżnik [czas nagrania 2:26]. W filmie pojawia się także materiał mający być dowodem na to, że w Ziemi są portale prowadzące do tego magicznego świata [czas nagrania 0:55].
Polski wątek
Polskim podróżnikiem, który miał odkryć wejście do rzekomo wcale nie mitycznej Agarthy, był Ferdynand Ossendowski [czas nagrania 2:26]. Pisarz i badacz miał ponoć natknąć się na wejście do podziemnego świata w trakcie swojego pobytu w Mongolii w latach 20. XX wieku. Czas ten opisał w książce „Zwierzęta, ludzie, bogowie”.
Dokładną analizę i potrzebne źródła znajdziesz w artykule:
„Polski podróżnik znalazł wejście do wnętrza Ziemi? Fałsz”
Propozycja na lekcję
Zastanówcie się wspólnie:
- Co powinno wzbudzić czujność osób, które natknęły się na takie treści?
- Jak weryfikować takie „rewelacje” w mediach społecznościowych?
Jaka jest prawda?
Nagranie przedstawia niebo wczesnym rankiem, a nie – wejście do wnętrza planety. A nagły rozbłysk światła spowodował start rakiety Space X.