Wiedza
WP_Query Object
(
[query] => Array
(
[posts_per_page] => 6
[post_type] => post
[order_by] => date
[order] => desc
[paged] => 4
)
[query_vars] => Array
(
[posts_per_page] => 6
[post_type] => post
[order_by] => date
[order] => DESC
[paged] => 4
[error] =>
[m] =>
[p] => 0
[post_parent] =>
[subpost] =>
[subpost_id] =>
[attachment] =>
[attachment_id] => 0
[name] =>
[pagename] =>
[page_id] => 0
[second] =>
[minute] =>
[hour] =>
[day] => 0
[monthnum] => 0
[year] => 0
[w] => 0
[category_name] =>
[tag] =>
[cat] =>
[tag_id] =>
[author] =>
[author_name] =>
[feed] =>
[tb] =>
[meta_key] =>
[meta_value] =>
[preview] =>
[s] =>
[sentence] =>
[title] =>
[fields] =>
[menu_order] =>
[embed] =>
[category__in] => Array
(
)
[category__not_in] => Array
(
)
[category__and] => Array
(
)
[post__in] => Array
(
)
[post__not_in] => Array
(
)
[post_name__in] => Array
(
)
[tag__in] => Array
(
)
[tag__not_in] => Array
(
)
[tag__and] => Array
(
)
[tag_slug__in] => Array
(
)
[tag_slug__and] => Array
(
)
[post_parent__in] => Array
(
)
[post_parent__not_in] => Array
(
)
[author__in] => Array
(
)
[author__not_in] => Array
(
)
[search_columns] => Array
(
)
[ignore_sticky_posts] =>
[suppress_filters] =>
[cache_results] => 1
[update_post_term_cache] => 1
[update_menu_item_cache] =>
[lazy_load_term_meta] => 1
[update_post_meta_cache] => 1
[nopaging] =>
[comments_per_page] => 50
[no_found_rows] =>
)
[tax_query] => WP_Tax_Query Object
(
[queries] => Array
(
)
[relation] => AND
[table_aliases:protected] => Array
(
)
[queried_terms] => Array
(
)
[primary_table] => mx8mr81l1j_posts
[primary_id_column] => ID
)
[meta_query] => WP_Meta_Query Object
(
[queries] => Array
(
)
[relation] =>
[meta_table] =>
[meta_id_column] =>
[primary_table] =>
[primary_id_column] =>
[table_aliases:protected] => Array
(
)
[clauses:protected] => Array
(
)
[has_or_relation:protected] =>
)
[date_query] =>
[request] => SELECT SQL_CALC_FOUND_ROWS mx8mr81l1j_posts.ID
FROM mx8mr81l1j_posts
WHERE 1=1 AND ((mx8mr81l1j_posts.post_type = 'post' AND (mx8mr81l1j_posts.post_status = 'publish' OR mx8mr81l1j_posts.post_status = 'acf-disabled')))
ORDER BY mx8mr81l1j_posts.post_date DESC
LIMIT 18, 6
[posts] => Array
(
[0] => WP_Post Object
(
[ID] => 259
[post_author] => 893
[post_date] => 2021-04-14 09:38:30
[post_date_gmt] => 2021-04-14 07:38:30
[post_content] =>
Dlaczego zrobiliśmy badanie?
Temat fałszywych informacji jest jednym z problemów, który w ostatnich latach bardzo często pojawiał się w debacie publicznej. W związku z tym media, organizacje oraz instytucje państwowe i międzynarodowe zaczęły definiować zjawisko fałszywych informacji. Chcąc spojrzeć na naszą lokalną perspektywę stowarzyszenie Demagog przeprowadziło badania. W konsekwencji, których powstał raport „Problem fake news w Polsce” jest jedną z ważniejszych publikacji na temat problemu fałszywych informacji w kraju. Raport „Krytyczny umysł. Problem fake news w Polsce” składa się z dwóch części. Część pierwsza przedstawia opinie Polek i Polaków na temat fake newsów. Część druga skupia się na osobach w wieku 15-19 lat i ich wiedzy o zjawisku fałszywych informacji oraz na postrzeganiu i rozpoznawaniu fałszywych informacji w mediach tradycyjnych i w internecie.Fake news w Polsce
Bez wątpienia ogromny wpływ na postrzeganie świata oraz tego co się w nim dzieje mają media. Współcześnie to internet jest medium, w którym spotykają się informacje płynące ze wszystkich stron świata. Z roku na rok powstaje coraz więcej stron noszących znamiona portali informacyjnych, z których czerpiemy wiedzę o otaczającej nas rzeczywistości. Problemem jest jednak fakt, iż spora część wspomnianych stron nie sięga do źródeł pierwotnych, wiarygodnych, a jedynie korzysta ze źródeł już przetworzonych i powielanych. W konsekwencji portale te nie tylko pomijają ważne dla danego wydarzenia fakty, ale również powielają informacje nieprawdziwe. Dochodzi również do sytuacji, gdy celowo tworzy się i rozpowszechnia fake newsy.Z raportu dowiesz się:
- dla jakiego odsetka osób nieprawdziwe informacje w debacie publicznej stanowią problem;
- co jest najpopularniejszym źródłem informacji w Polsce;
- dla ilu respondentów pojęcie fake news jest niezrozumiałe;
- jak często respondenci, ich zdaniem, spotykają się z fake newsami;
- jakich tematów w ocenie respondentów dotyczą fake newsy;
- kto w opinii respondentów najczęściej rozprzestrzenia fake newsy;
- jakie są w ocenie respondentów motywy tworzenia fake newsów;
- jakie jest główne źródło informacji dla osób w wieku 15-19 lat;
- ilu młodych respondentów zastanawia się nad rzetelnością informacji.
Ucz krytycznego myślenia
Na naszej platformie znajdziesz więcej materiałów edukacyjnych w zakładce – WIEDZA. Zważywszy na różne potrzeby nauczycieli, edukatorów i uczniów udostępniamy nie tylko scenariusze lekcji ale proponujemy infografiki, grę edukacyjną Fajnie, że wiesz zawsze bazujemy na rzeczywistych przykładach fake newsów i dezinformacji. Kompleksową wiedzę o fałszywych informacjach w sieci oraz przydatnych narzędziach do weryfikacji informacji zawarliśmy w naszych kursach online. Możesz wykorzystać je do pogłębienia własnej wiedzy. Forma kursów świetnie sprawdza się do przeprowadzenia cyklu lekcji o fake newsach. Zapraszamy do zakładki KURSY ONLINE. [post_title] => Problem fake news w Polsce - raport [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => raport-problem-fake-news-w-polsce [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2023-10-12 11:58:55 [post_modified_gmt] => 2023-10-12 09:58:55 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://platforma.demagog.org.pl/?p=259 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 1409 [post_author] => 893 [post_date] => 2021-02-14 11:58:15 [post_date_gmt] => 2021-02-14 10:58:15 [post_content] =>W ramach ograniczenia negatywnego wpływu nieprawdziwych informacji na osoby młode Instytut Kościuszki przygotował podręcznik pt. „Z tarczą! Jak chronić się przed dezinformacją?”. W ramach współpracy ze Stowarzyszeniem Demagog Justyna Stańska mentorka Akademii Fact-checkingu podzieliła się swoim doświadczeniem w podręczniku.
Jak zwiększamy widoczność informacji w sieci? Żyjemy w świecie informacji. Każdy aktywny użytkownik Internetu w ciągu minuty odbiera dziesiątki informacji. Komentowanie, wysyłanie polubień czy przeczytanie artykułu może wpływać pozytywnie na algorytmy, które przesyłają opublikowaną informację do następnych użytkowników sieci. W związku z tym każdy może przyczynia się do udostępniania innym użytkownikom Internetu informacji, które nie zawsze są prawdziwe.
Dlaczego dezinformacja?
Komisja Europejska zdefiniowała kompetencje informatyczne jako jedną z ośmiu kluczowych umiejętności uzyskiwanych w procesie uczenia się przez całe życie (Komisja Europejska, 2018). Właśnie, dlatego publikacja „Z tarczą! Jak chronić się przed dezinformacją?” zapoznaje czytelników z informacjami teoretycznymi na temat dezinformacji i pokazuje, w jaki sposób można jej przeciwdziałać.
Do kogo skierowany jest podręcznik?
Interesujące treści w publikacji znajdą uczniowie i uczennice szkół ponadpodstawowych, a także nauczycieli i studentów. W rezultacie badań opublikowanych przez badaczy z Uniwersytetu Harvarda wiadomo, że osoby do 25. roku życia są najbardziej narażone na wpływ nieprawdziwych informacji i jednocześnie najczęściej wierzą w fałszywe informacje. W związku z tym podręcznik pomoże młodzieży w budowaniu odpowiedzialnych zachowań w sieci.
Podstawowe informacje o dezinformacji
Pierwsza część publikacji przybliża czytelnikom i czytelniczkom kluczowe informacje dotyczące dezinformacji. Czym jest infodemia, co charakteryzuje erę postprawdy i w jaki sposób dezinformacja wykorzystywana jest do prowadzenia polityki. W tej części znajdują się praktyczne wskazówki, jak odróżnić prawdziwe informacje od fake newsów. W jaki sposób przeprowadzić analizę prawdziwości informacji czy przekazów medialnych. Dzięki jakiemu narzędziu można ustalić, czy użytkownik/użytkowniczka Twittera jest botem.
Tajemnica algorytmów
Druga część podręcznika opisuje platformy internetowe takie jak: Facebook, Twitter, Tik-Tok, YouTube, Instagram i Wykop.pl. Z tej części dowiesz się przede wszystkim jak działają algorytmy. Na koniec dowiesz się jakie zagrożenia wiążą się z używaniem aplikacji i stron internetowych. Stowarzyszenie Demagog przygotowało dodatkowe materiały, zachęcając do skorzystania z narzędzi i gier. Zabawa z edukacją rozwijają kompetencje w zakresie krytycznej analizy informacji wśród użytkowników i użytkowniczek Internetu.
Podsumowując nie czekaj! Sprawdź, jak rozpoznać deepfake’a i jak działają farmy trolli. Podręcznik dostępny jest na stronie: https://cyberodporni.pl/ „Z tarczą! Jak chronić się przed dezinformacją” – podręcznik do edukacji medialnej, powstał we współpracy z Ambasadą USA w Polsce, Stowarzyszeniem Demagog i Fundacją Szkoła z Klasą. Został objęty honorowym patronatem Janusza Cieszyńskiego, Pełnomocnika Rządu ds. Cyberbezpieczeństwa.
[post_title] => Z tarczą! Jak chronić się przed dezinformacją? [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => z-tarcza-jak-chronic-sie-przed-dezinformacja [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2023-12-13 13:40:32 [post_modified_gmt] => 2023-12-13 12:40:32 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://platforma.demagog.org.pl/?p=1409 [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) ) [post_count] => 2 [current_post] => -1 [before_loop] => 1 [in_the_loop] => [post] => WP_Post Object ( [ID] => 259 [post_author] => 893 [post_date] => 2021-04-14 09:38:30 [post_date_gmt] => 2021-04-14 07:38:30 [post_content] =>Dlaczego zrobiliśmy badanie?
Temat fałszywych informacji jest jednym z problemów, który w ostatnich latach bardzo często pojawiał się w debacie publicznej. W związku z tym media, organizacje oraz instytucje państwowe i międzynarodowe zaczęły definiować zjawisko fałszywych informacji. Chcąc spojrzeć na naszą lokalną perspektywę stowarzyszenie Demagog przeprowadziło badania. W konsekwencji, których powstał raport „Problem fake news w Polsce” jest jedną z ważniejszych publikacji na temat problemu fałszywych informacji w kraju. Raport „Krytyczny umysł. Problem fake news w Polsce” składa się z dwóch części. Część pierwsza przedstawia opinie Polek i Polaków na temat fake newsów. Część druga skupia się na osobach w wieku 15-19 lat i ich wiedzy o zjawisku fałszywych informacji oraz na postrzeganiu i rozpoznawaniu fałszywych informacji w mediach tradycyjnych i w internecie.Fake news w Polsce
Bez wątpienia ogromny wpływ na postrzeganie świata oraz tego co się w nim dzieje mają media. Współcześnie to internet jest medium, w którym spotykają się informacje płynące ze wszystkich stron świata. Z roku na rok powstaje coraz więcej stron noszących znamiona portali informacyjnych, z których czerpiemy wiedzę o otaczającej nas rzeczywistości. Problemem jest jednak fakt, iż spora część wspomnianych stron nie sięga do źródeł pierwotnych, wiarygodnych, a jedynie korzysta ze źródeł już przetworzonych i powielanych. W konsekwencji portale te nie tylko pomijają ważne dla danego wydarzenia fakty, ale również powielają informacje nieprawdziwe. Dochodzi również do sytuacji, gdy celowo tworzy się i rozpowszechnia fake newsy.Z raportu dowiesz się:
- dla jakiego odsetka osób nieprawdziwe informacje w debacie publicznej stanowią problem;
- co jest najpopularniejszym źródłem informacji w Polsce;
- dla ilu respondentów pojęcie fake news jest niezrozumiałe;
- jak często respondenci, ich zdaniem, spotykają się z fake newsami;
- jakich tematów w ocenie respondentów dotyczą fake newsy;
- kto w opinii respondentów najczęściej rozprzestrzenia fake newsy;
- jakie są w ocenie respondentów motywy tworzenia fake newsów;
- jakie jest główne źródło informacji dla osób w wieku 15-19 lat;
- ilu młodych respondentów zastanawia się nad rzetelnością informacji.