Czas czytania: około 1 min
Patryk Zakrzewski
Webinar: „Jak mówić o fake newsach?”
22.06.2020

Nigdy wcześniej w historii nie było aż takiej potrzeby, by edukować dzieci i nastolatków, w jaki sposób należy przyjmować i weryfikować nowe informacje. Nauka sprawdzania prawdziwości przekazów medialnych powinna zagościć w szkołach na stałe. Stowarzyszenie Demagog wychodzi naprzeciw potrzebom edukacyjnym i zachęca wszystkie osoby związane z edukacją do wprowadzenia elementów fact-checkingu na swoich zajęciach.

Stowarzyszenie Demagog, pierwsza organizacja fact-checkingowa w Polsce, zachęca nauczycieli, bibliotekarzy i edukatorów do zapoznania się z webinarem „Jak mówić o fake newsach?”, przygotowanym przez Akademię Fact-Checkingu we współpracy z Centrum Amerykańskim w Konsulacie Generalnym USA w Krakowie.

O prowadzącym:

Patryk Zakrzewski, koordynator Akademii Fact-Checkingu i członek zarządu Stowarzyszenia Demagog. Zajmuje się wyznaczaniem kierunków i realizacją polityki szkoleniowej Stowarzyszenia Demagog. Od kilku lat prowadzi zajęcia na temat weryfikowania przekazów medialnych.

Tematy poruszane w webinarze

  • dlaczego to dobry moment na edukację do krytycznej analizy przekazów medialnych:
    • czym jest infodemia,
    • fałszywe informacje o COVID-19 w liczbach,
    • najbardziej rzetelne źródła na temat pandemii COVID-19 według Polaków,
    • różnice pomiędzy pojęciami misinformation, disinformation i malinformation,
    • przyswajanie faktów przez młodzież,
  • pomocne materiały:
    • inspiracje do prowadzenia zajęć zdalnych
    • wykorzystanie koncepcji „diety medialnej” w edukacji
  • właściwe pytania:
    • reakcja platform internetowych na pandemię
  • narzędzia weryfikacji:
    • metoda lateral reading („sprawdzanie w poziomie”)
    • wyszukiwanie obrazem,
    • wtyczka InVID,
    • archiwum internetu: Wayback Machine,
    • dodatkowe materiały edukacyjne.