Prawie 80% młodych osób jako główne źródło informacji wskazuje media społecznościowe. Jednocześnie aż 66% badanych stwierdza, że edukacja społeczeństwa może przyczynić się do zmniejszenia liczby fałszywych informacji.
Biorąc pod uwagę wskazaną w badaniu potrzebę edukacji medialnej przygotowaliśmy materiały na lekcję o fake newsach dla klas siódmych i ósmych. W związku z tym, że uczniowie i uczennice mają łatwiejszy dostęp do informacji, potrzebują umiejętności korzystanie z treści w internecie. Na podstawienie naszych doświadczeń stworzyliśmy „Scenariusze lekcji w klasach VII-VIII”, które pozwolą rozwinąć kompetencje uczniów w zakresie krytycznego weryfikowania przekazów medialnych.
Fakty, opinie, weryfikowanie informacji
Publikacja „Akademia Fact-Checkingu, czyli o faktach, opiniach i weryfikowaniu informacji. Scenariusze lekcji w klasach VII-VIII” zawiera dwa konspekty warsztatów. Wykorzystaliśmy do przedstawienia kluczowych zagadnień ciekawe infografiki. Dzięki nim uczniowie łatwiej zapamiętają najważniejsze treści. Gotowe grafiki pozwolą później w łatwy sposób przywołać poruszane zagadnienia.
Lekcja o fake newsach, którą proponujemy przybliża tematykę fact-checking, czyli weryfikowania informacji. Opieramy się na przykładach związanych z popularnymi postaciami, takimi jak piosenkarka Roksana Węgiel, dziennikarz Kuba Wojewódzki czy piłkarz Robert Lewandowski.
Na zakończenie dla chętnych uczniów dostępny jest test świadomego myślenia. W ramach scenariusza zachęcamy do wykorzystywania dobrze znanych narzędzi internetowych, takich jak Kahoot, Edpuzzle, YouTube, Google czy Mentimeter. Dzięki urozmaiconej formule, w której znajdują się quizy, dyskusje, gry edukacyjne i praca grupowa zajęcia zaangażują uczestników i pozwolą w przyjemny sposób zdobyć nową wiedzę i umiejętności.
Scenariusze lekcji w klasach VII i VIII
Lekcja o fake newsach podsumowanie
Po przeprowadzonych warsztatach uczeń:
- wie, jak odróżniać fakty od opinii,
- dokonuje klasyfikacji fałszywych informacji,
- wie, czym jest lateral reading, i samodzielnie stosuje tę metodę do rozpoznawania wiarygodnych źródeł informacji,
- rozumie, czym jest clickbait, i rozpoznaje przykłady „chwytliwych nagłówków”.