Czas czytania: około 3 min
Lekcja o fake newsach. Klasa 7 i 8
10.07.2023

Prawie 80% młodych osób jako główne źródło informacji wskazuje media społecznościowe. Jednocześnie aż 66% badanych stwierdza, że edukacja społeczeństwa może przyczynić się do zmniejszenia liczby fałszywych informacji.

Biorąc pod uwagę wskazaną w badaniu potrzebę edukacji medialnej przygotowaliśmy materiały na lekcję o fake newsach dla klas siódmych i ósmych. W związku z tym, że uczniowie i uczennice mają łatwiejszy dostęp do informacji, potrzebują umiejętności korzystanie z treści w internecie. Na podstawienie naszych doświadczeń stworzyliśmyScenariusze lekcji w klasach VII-VIII”, które pozwolą rozwinąć kompetencje uczniów w zakresie krytycznego weryfikowania przekazów medialnych. 

Fakty, opinie, weryfikowanie informacji

Publikacja Akademia Fact-Checkingu, czyli o faktach, opiniach i weryfikowaniu informacji. Scenariusze lekcji w klasach VII-VIIIzawiera dwa konspekty warsztatów. Wykorzystaliśmy do przedstawienia kluczowych zagadnień ciekawe infografiki. Dzięki nim uczniowie łatwiej zapamiętają najważniejsze treści. Gotowe grafiki pozwolą później w łatwy sposób przywołać poruszane zagadnienia.

Lekcja o fake newsach, którą proponujemy przybliża tematykę fact-checking, czyli weryfikowania informacji. Opieramy się na przykładach związanych z popularnymi postaciami, takimi jak piosenkarka Roksana Węgiel, dziennikarz Kuba Wojewódzki czy piłkarz Robert Lewandowski.

Na zakończenie dla chętnych uczniów dostępny jest test świadomego myślenia. W ramach scenariusza zachęcamy do wykorzystywania dobrze znanych narzędzi internetowych, takich jak Kahoot, Edpuzzle, YouTube, Google czy Mentimeter. Dzięki urozmaiconej formule, w której znajdują się quizy, dyskusje, gry edukacyjne i praca grupowa zajęcia zaangażują uczestników i pozwolą w przyjemny sposób zdobyć nową wiedzę i umiejętności.

Fake news, fejk news, lekcja

Scenariusze lekcji w klasach VII i VIII

Lekcja o fake newsach podsumowanie

Po przeprowadzonych warsztatach uczeń:

  • wie, jak odróżniać fakty od opinii,
  • dokonuje klasyfikacji fałszywych informacji,
  • wie, czym jest lateral reading, i samodzielnie stosuje tę metodę do rozpoznawania wiarygodnych źródeł informacji,
  • rozumie, czym jest clickbait, i rozpoznaje przykłady „chwytliwych nagłówków”.

Fake newsy i fałszywe informacje pojawiają się w sieci z wielu podwód. Osoby czerpiące informacje głównie z sieci, w szczególności z mediów społecznościowych, są szczególnie narażone na spotkanie z dezinformacją. Przeprowadzając zaproponowane przez nas warsztaty, pomożesz młodzieży budować świadomość zagrożeń i wyposażysz ją w skuteczne narzędzia weryfikacji. Jeśli potrzebujesz więcej materiałów edukacyjnych sprawdź zakładkę WIEDZA i KURSY ONLINE.